איך משקיעים בתעודות סל

2188

השקעה בתעודות סל מאפשרת למשקיעים לשים את מיטב כספם בהתאם למדד מניות המעו”ף. במידה ומשקיעים אחרים יעדיפו כי כספם יפעל בהתאם למדד אגרות חוב או בהתאם להצמדה למחיר הנפט או הזהב, האם באמת ניתן לעשות את זה?

מהי תעודת סל ולמה היא נועדה?

תעודות סל הן כמו כלי המאפשר למשקיע החזקה בכל מניה ובכל מדד. ברוב המקרים מי שירכוש וינהל את תעודות הסל בעבור המשקיע יהיה מנהל התעודה (יועץ ההשקעות).

תעודות הסל בדומה לניירות ערך, מונפקות מראש לתקופת זמן יעודה מראש. הן נסחרות במהלך שעות הפעילות בבורסה בתל אביב.

סוגים של תעודות סל שכדאי להכיר:

  • תעודות סל מט”ח – ידועות גם בשמן “תעודות התחייבות”, עוקבות אחר שערי מטבע ומחושבות באופן יופי
  • תעודות סל מניות – עוקבות אחר מדדי המניות בישראל (ת”א 25, מדד הנדל”ן והבנקים, מניות בחו”ל וכו’)
  • תעודות סל סחורה – עוקבות אחר מחירי סחורות כגון: זהב, כסף, נפט, גז וכו’

מהו ההבדל המשמעותי בין תעודת סל לבין קרן נאמנות?

  • האחד האקטיבי והשני פסיבי. תעודת הסל מאפשרת להשקיע בצמוד למדד או בהתאם למדד. מנפיק התעודה אינו נדרש לניהול פעיל העובד לפי “מדיניות השקעות” כלשהי. לכן, כל שנדרש ממנו לעשות זה להתכסות בניירות הערך הבונים את מדד ההשקעה. לכל קרן נאמנות יש מי שמנהל אותה, לכן הוא נדרש להפגין ידע מקצועי בניהול הנכסים להשקעה
  • דמי הניהול של מנפיק תעודת הסל נמוך באופן ניכר לעומת מנהל קרן הנאמנות
  • קרן נאמנות נרכשת פעם אחת בכל יום, לפי שער זהה הנקבע מראש בסיום יום המסחר. בניגוד לקרן הנאמנות, תעודת הסל נסחרת באופן רציף לאורך כל שעות היום, וגובה השער יכול להשתנות בהתאם לרמת הביקוש וההיצע בכל רגע נתון

תעודות סל מאפשרות לכל משקיע לבחור בדרך בו הוא מעוניין כי כספו יתנהל. תעודות הסל הן למעשה ניירות ערך בהם משתמשים למסחר בבורסה העולמית והמקומית (תל אביב). תעודות הסל יכולות להיות צמודות או עוקבות בהתאם למדדים שונים. שערי מטבע חוץ, מדדי אג”ח, סחורות ומדדי מניות שונים.

תעודות סל בחסר – תעודת שורט

תעודות סל בשורט נרכשות באופן הפוך מסל ניירות ערך או מט”ח. זאת אומרת שהרווח מגיע למשקיע כאשר המדד יורד. כך, ניתן להרוויח מתעודות בחסר כאשר חלה ירידה במדד.

תעודות לונג ממונפות

תעודות הלונג מספקת תשואה כפולה (גם משולשת, בהתאם לגובה המכפיל) מהמדד.